Contacteer ons
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
 

On-premise vs cloud: wat past het beste bij jouw bedrijf?

On-premise vs cloud - Consultrix

On-premise vs cloud: wat past het beste bij jouw bedrijf?

De zomer is de ideale periode om de IT van je bedrijf onder de loep te nemen en vooruit te blikken op volgend jaar. Consultrix helpt je maar al te graag bij het nemen van de juiste IT-beslissingen.

Daarom gaan we 4 weken lang dieper in op de cloud en wat die kan betekenen voor jouw bedrijf. Vandaag hebben we het over on-premise vs cloud-based werken en wat de beste keuze is voor jouw bedrijf.

On-premise vs cloud: hoe werkt jouw bedrijf het best? Het is een erg complex vraagstuk waar bedrijven en hun IT-partners vaak niet lang genoeg bij stilstaan.

Toegegeven: overstappen naar de cloud was nog nooit zo makkelijk. Bovendien heeft werken in de cloud heel wat voordelen voor bedrijven.

Toch is het voor sommige bedrijven interessanter om on-premise te blijven werken – op een lokale server dus.

Kiest jouw bedrijf best voor een eigen server of de cloud? In deze blog stellen we je 5 vragen die je kunnen helpen bij de keuze tussen on-premise vs cloud.

Maar eerst zetten we de puntjes op de ‘i’ en vertellen we je wat we precies bedoelen met ‘On-premise vs cloud’.

On-premise vs cloud: wat betekent het?

Wat betekent on-premise werken?

Een bedrijf dat on-premise werkt, heeft een eigen server in het bedrijfsgebouw. Alle gegevens worden bewaard op die server. Software staat ofwel op de server, ofwel op de toestellen van de medewerkers.

Je hebt in principe enkel toegang tot de bestanden en software op de server als je computer ermee verbonden is – op kantoor dus. Er bestaan echter manieren om ook toegang via internet mogelijk te maken, zoals VPN of RDP.

Wat betekent werken in de cloud?

Werkt je bedrijf in de cloud, dan worden je bestanden en software bewaard op een server in een datacenter. Afhankelijk van het soort cloud – privaat, publiek of hybride – deel je die server wel of niet met andere bedrijven.

Via een wachtwoord maak je verbinding tussen je toestel en de cloud. Je kan bestanden en programma’s openen op elk toestel met een internetverbinding. Je hoeft dus niet op kantoor te zijn om te kunnen werken.

Meer weten?

Wil je meer weten over werken in de cloud vs op je eigen server en een slimme keuze maken voor je bedrijf? Download dan nu ons handig e-book en lees er alles over!

On-premise vs cloud: 5 vragen die helpen om een slimme keuze te maken voor je bedrijf

1. Wil je investeren of kosten maken?

Een server laten plaatsen in je gebouw vraagt een grote investering. Rechtstreeks – hardware, werkuren, … – én onrechtstreeks – de ruimte die de server inneemt, eventuele aanpassingen aan deze ruimte, beveiliging, …

Bovendien moet je je server ook onderhouden, wat betekent dat je ook nog eens terugkerende kosten maakt.

Werk je in de cloud? Dan moet je initieel enkel rekening houden met de werkuren om de cloudomgeving op te zetten en je data over te zetten van de oude naar de nieuwe omgeving.

Daarna betaal je een vaste kost per gebruiker voor publieke cloudtoepassingen of een huurkost voor een private cloud, die zal afhangen van het werkgeheugen, de opslagcapaciteit, … die je nodig hebt en zo dus ook weer afhangt van het aantal gebruikers.

Hoewel een eigen server een investering vraagt én terugkerende kosten, zullen die laatste niet sterk stijgen naargelang het aantal gebruikers.

Het omgekeerde is waar voor een cloud-oplossing: de initiële investering is klein, maar de terugkerende kosten hangen rechtstreeks samen met het aantal gebruikers.

Wat de beste keuze is voor jouw bedrijf, hangt dus af van het aantal medewerkers en van wat voor jouw bedrijf boekhoudkundig het meest interessant is: investeren of kosten maken.

Maar natuurlijk is ook de huidige stand van zaken in je bedrijf belangrijk voor de keuze voor server of cloud: heb je al een eigen server die nog enkele jaren meegaat? Dan heeft dat uiteraard een invloed op het uiteindelijke kostenplaatje.

2. Hoe sterk groeit je bedrijf?

Bij de keuze voor on-premise vs cloud is het ook erg belangrijk om rekening te houden met de groei van je bedrijf.

Hoe sterk zal jouw bedrijf groeien of krimpen in de nabije toekomst? Dat is natuurlijk geen makkelijke vraag. Toch is het erg belangrijk om hiermee rekening te houden.

Bij de meeste cloudoplossingen is het namelijk een fluitje van een cent om het aantal gebruikers en/of de opslagcapaciteit te verhogen of terug te schroeven.

Dat ligt moeilijker bij een server on-premise. Die koop je ofwel op maat, ofwel op de groei. In het eerste geval zal je snel tegen de limieten van je server aanlopen, in het laatste betaal je wellicht een lange tijd voor capaciteit die je niet gebruikt.

Uiteindelijk kan je je server natuurlijk wel uitbreiden, maar dat is complexer dan bij een cloudoplossing en vraagt opnieuw een investering.

Heb je een stabiel bedrijf en verwacht je geen of weinig groei, dan kan je dus gerust kiezen voor een server op kantoor.

Is de kans groot dat het aantal medewerkers in je bedrijf de komende jaren sterk zal fluctueren? Dan is de flexibiliteit van de cloud erg handig.

3. Gebruikt je bedrijf vaak grote bestanden?

Als je bedrijf voor de cloud kiest, dan krijgen je medewerkers toegang tot de bestanden van je bedrijf via het internet.

Dat is handig als ze vaak thuis of op locatie werken, maar niet als ze vaak grote bestanden gebruiken. Hun up- en downloadsnelheid is immers beperkt tot de snelheid van hun internetverbinding.

Als je collega’s vaak veel en/of grote bestanden gebruiken, zullen ze dus erg veel geduld nodig hebben, zelfs bij de allersnelste internetprovider.

Heb je een groot archief dat je wil bewaren in de cloud, maar moet je deze bestanden zelden of nooit openen? Dat is dan weer een minder groot probleem.

Je zal enkel even geduld moeten opbrengen op het moment dat je de overstap maakt en al je bestanden moet overzetten.

Als je bedrijf met een lokale server werkt, speelt de internetverbinding geen rol en kan je grote bestanden doorgaans sneller openen (tenzij je werkt via VPN of RDP). De snelheid hangt dan vooral af van je server en je lokale netwerk.

Als je vlot wil kunnen werken met grote bestanden, is on-premise werken dus waarschijnlijk de beste keuze.

Meer weten?

Wil je meer weten over werken in de cloud vs op je eigen server en een slimme keuze maken voor je bedrijf? Download dan nu ons handig e-book en lees er alles over!

4. Wil je onafhankelijk zijn van internet?

Een groot voordeel van de cloud is dat je overal toegang hebt tot je bestanden. Tenminste: als je een internetverbinding hebt.

Is er een probleem met je internet? Dan kan je plots niet meer aan de bestanden en software van je bedrijf. En dat kan erg vervelend zijn!

Er is wel een handige truc die je kan toepassen: 2 internetaansluitingen nemen bij 2 providers. Valt de ene verbinding uit, dan schakel je gewoon over op de andere.

Ook kan je er bij sommige cloudtoepassingen (bv. Nomadesk) voor kiezen om bestanden te synchroniseren met je pc, zodat je ze ook offline kan openen en bewerken.

Op die manier verhoog je je bedrijfszekerheid. Toch ben je ook zo nooit 100% onafhankelijk van het internet. Want wat als er ook een probleem is met je tweede verbinding?

Wat de beste oplossing is, hangt dus sterk samen met wat belangrijk is voor je bedrijf. Is onafhankelijk zijn van het internet belangrijker dan flexibel op elke locatie toegang krijgen tot je bestanden? Dan is on-premise werken de beste oplossing voor jou.

Bovendien kan je ook online toegang geven tot je on-premise server, bijvoorbeeld via VPN of RDP.

Wil je toch genieten van de flexibiliteit van de cloud? Denk dan goed na over je internetaansluitingen om het risico op problemen te minimaliseren.

5. Verzamelt je bedrijf gevoelige gegevens?

Ten slotte is ook IT-security een belangrijke factor bij de keuze voor on-premise vs cloud-based werken. Veiligheid van digitale data is vandaag de dag immers een belangrijker thema dan ooit voor de meeste bedrijven.

In het algemeen zijn cloudtoepassingen behoorlijk veilig. Voor de meeste bedrijven is werken in de cloud dan ook een prima keuze.

Gebruikt je bedrijf een on-premise server? Dan moet je zelf instaan voor je antivirus ,firewall en back-ups, maar ook voor fysieke veiligheidsmaatregelen, bijvoorbeeld tegen brand en diefstal.

Zulke maatregelen zijn zeker niet onoverkomelijk, maar kosten wel tijd en geld. Bovendien zijn je data niet per se veiliger op je eigen server, al voelt dat voor veel mensen vaak zo.

Verzamelt je bedrijf echter gevoelige gegevens en moet je voldoen aan strikte veiligheidsnormen? Dan liggen de kaarten mogelijk anders.

Het is immers meestal niet mogelijk om de veiligheid van je cloudomgeving op maat aan te passen, terwijl je dat natuurlijk wel kan voor je eigen server.

Extra tip: houd steeds de GDPR in je achterhoofd als je kiest voor de cloud. Sommige cloudproviders voldoen aan de eisen van de GDPR, maar zeker niet allemaal.

On-premise vs cloud: wat kies jij?

We hopen dat bovenstaande vragen je kunnen helpen een weloverwogen keuze te maken voor on-premise vs cloud.

Wil je meer weten? Houd dan zeker onze blog in de gaten! Volgende week publiceren we een nieuw artikel in onze zomerreeks.

Heb je ondertussen nog vragen over dit artikel of over de IT van je bedrijf? Aarzel dan niet om ons te contacterenConsultrix helpt je graag!

Geen reactie's

Geef een reactie

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.