31 mei Meet the team: zaakvoerder Karl over het parcours van Consultrix
Meer dan 20 jaar geleden richtte Karl Van der Auwera Consultrix op. Hoog tijd voor een terugblik! We vroegen hem waarom hij in IT is gaan werken, hoe het bedrijf geëvolueerd is en wat de plannen voor de komende 20 jaar zijn. Ontdek zijn antwoorden in dit interview!
Dag Karl. Kan je je kort even voorstellen?
Karl: ‘Ik ben Karl Van der Auwera, oprichter en zaakvoerder van Consultrix. Ik heb 2 kinderen, Robbe en Renske, en ik woon in Duffel, waar ik een leuk appartement aan het renoveren ben.’
Karl, laten we beginnen bij het begin. Hoe ben je in IT terechtgekomen?
Karl: ‘In het middelbaar deden mijn vrienden en ik niets liever dan computers uit elkaar halen. Maar in die tijd kon je daar niet in verder studeren. Ik kon alleen informatica volgen, maar programmeren interesseerde me niet.
Uiteindelijk ben ik dan bij ATEC terechtgekomen. Omdat er in 1997 een groot tekort was aan IT-mensen, gaf dit instituut 12 potentiële IT’ers een intensieve opleiding van 6 maanden. Daarbij werd ons gegarandeerd dat we na deze opleiding een jobaanbieding zouden hebben. En effectief, na dat half jaar kon ik als junior systems engineer bij Econocom beginnen.’
En zo is de bal aan het rollen gegaan. Hoe heb je de switch van werknemer naar zelfstandige gemaakt?
Karl: ‘Ik ben al in 1998 met Consultrix gestart in bijberoep. Toen repareerde ik vooral toestellen en antwoordde ik op IT-vragen. In 1999 ben ik in hoofdberoep zelfstandige geworden. Eerst werkte ik nog vooral als freelancer, maar sinds 2005 ben ik voltijds ondernemer.’
Wou je altijd al ondernemer zijn?
Karl: ‘Als je aan een 12-jarige Karl vroeg wat hij wilde worden, dan zei die: ‘Zelfstandige.’ Dat ondernemen heeft er dus altijd al ingezeten bij mij. Daar waren mijn ouders trouwens niet blij mee, want ik ben de eerste zelfstandige in de familie. Ondertussen begrijpen ze het gelukkig al beter.’
En, ben je nog steeds gelukkig met die keuze?
Karl: ‘Zeer zeker! Ik vind vrijheid enorm belangrijk, ik wil niet onder een baas werken. Nu kan ik volledig zelf bepalen wat ik doe.’
Tegenwoordig focust Consultrix vooral op het IMOM- of IT-medewerker-op-maatverhaal. Hoe ben je daarmee begonnen?
Karl: ‘Op een dag ging ik een printer leveren bij een klant. Nadien passeerde ik even langs hun server om te checken of alles nog in orde was. Gelukkig maar, want 1 van de 3 schijven bleek stuk te zijn. Ik wist dat ik er deze keer toevallig op tijd bij was, maar dat ik dat vanaf dan best pro actief in het oog zou houden.
Ik heb toen zelf een product ontwikkeld voor die monitoring, maar dat sloeg niet aan. Uiteindelijk heb ik dan alle services van Consultrix gecombineerd tot 1 product, en uit die samensmelting van proactieve monitoring, preventieve updates en een reactieve helpdesk is het IT-medewerker-op-maatabonnement ontstaan.
Achteraf bleek dat trouwens wel het warm water heruitvinden, want dat concept bestond al onder de naam ‘managed services’. Maar kijk, het sloeg aan, en ondertussen servicen we maandelijks zo’n 130 IMOM-klanten.’
Verder biedt Consultrix natuurlijk nog veel andere diensten en producten aan. Hoe zijn die geëvolueerd doorheen de jaren?
Karl: ‘Onze focus lag altijd op infrastructuur, en dat zal ook altijd zo blijven. Doorheen de jaren is ons aanbod uitgebreid, maar de service blijft hetzelfde. Onze klanten zullen altijd bij ons terechtkunnen voor kwaliteitsvolle producten, goede implementatie en snelle opvolging.’
Ondertussen heb je een heleboel collega’s aangenomen. Hoe voelt het om zo’n team uit te bouwen?
Karl: ‘Ik vind het altijd frappant dat ze allemaal al zo lang in dienst zijn en blijven. Steven heeft nog bij mij op school gezeten, voor Kevin was dit zijn eerste job… Als er iemand van het team zou wegvallen, zou ik daar echt niet goed van zijn. Doorheen de jaren zijn er wel een paar mensen gekomen en gegaan, maar sommige collega’s zijn zelfs teruggekomen. Da’s toch echt mooi om te zien?’
Inderdaad! Wat maakt van Consultrix zo’n goede werkplek?
Karl: ‘Dat moet je aan hen vragen! (lacht) Ik geef mijn mensen heel veel vertrouwen. Ze hebben inspraak in de technische beslissingen en kunnen mij altijd feedback en suggesties geven. Zij hebben bijvoorbeeld zelf het datacenter opgezet, onze antivirussoftware, firewalls en merken van hardware etc. gekozen. Ik zal nooit iets aanbieden waar we als team niet 100% achter staan.
Bovendien gaan we elke laatste vrijdag van de maand samen iets eten. Ook belangrijk voor de teamspirit!’
Nog een laatste vraag: wat zijn de toekomstplannen van Consultrix?
Karl: ‘We hebben hier een grote bureauruimte, en die mag volledig vol zitten. (lacht) Uiteindelijk wil ik naar een situatie waarin ik volledig misbaar ben. Nu doe ik nog zelf de administratie en de sales, maar dat mag allemaal van mijn bord. Alles wat ik doe, moet een meerwaarde zijn, geen noodzaak. Dat zou voor mij de ideale situatie zijn.’
Dat klinkt als mooie toekomstmuziek. Nog veel succes met Consultrix!
Solliciteer bij Consultrix
Wil jij ook een job waarin je veel vrijheid krijgt? Hou je van een werkomgeving waarin iedereen elkaar vertrouwt? En ben je geïnteresseerd in IT? Stuur dan je cv naar info@consultrix.be, en wie weet kan jij hier binnenkort beginnen!