Hoe vind je de perfecte partner voor je managed IT-services?

Hoe vind je de perfecte partner voor je managed IT-services?

Managed IT-services zijn dé oplossing voor bedrijven die willen focussen op hun core business. Een managed IT-partner verzorgt je netwerk en laat alles op rolletjes lopen, in ruil voor een vast bedrag per maand.

Maar vóór je je IT-netwerk helemaal uit handen geeft, is het natuurlijk erg belangrijk dat je de ideale partner vindt voor jouw bedrijf.

Wil je zeker zijn dat je de juiste keuze maakt? Stel dan deze 10 vragen aan elke toekomstige partner voor je managed IT-services vóór je de definitieve keuze maakt.

10 vragen om te stellen aan je partner voor managed IT-services

1. Monitort je managed IT-partner je netwerk proactief?

Proactieve monitoring van je netwerk is erg belangrijk. Door je IT-netwerk goed in de gaten te houden, kan je managed IT-partner problemen opsporen nog voor de gevolgen zichtbaar worden voor je bedrijf.

Daardoor kan je bedrijf steeds efficiënt werken en downtime vermijden. Je kiest dus best voor een aanbieder van managed IT-services die niet enkel problemen oplost wanneer ze zich stellen, maar je netwerk ook proactief monitort.

2. Onderhoudt je managed IT-partner je netwerk preventief?

Een goede managed IT-provider verzorgt je netwerk tot in de puntjes om problemen te voorkomen. Hij installeert bijvoorbeeld de nodige updates en herstart regelmatig je toestellen.

Naast proactieve monitoring is dus ook preventief onderhoud een belangrijk aspect van goede managed IT-services.

3. Wat is inbegrepen in de managed IT-services overeenkomst?

Het principe van een managed IT-services overeenkomst is simpel: voor een vaste prijs per maand zorgt je partner ervoor dat je IT-netwerk op rolletjes loopt.

Maar in de praktijk is het helaas niet altijd zo simpel. Vraag je managed IT-provider dus zeker wat er precies inbegrepen is in de maandelijkse kostprijs.

Enkel zo ben je zeker dat je hele netwerk en al je toestellen onderhouden worden en vermijd je onverwachte kosten.

4. Welke extra managed IT-services kan je IT-partner leveren?

Met een degelijke managed IT-services overeenkomst wordt je netwerk proactief, preventief en reactief onderhouden.

Maar er zijn natuurlijk ook andere belangrijke aspecten voor de IT van je bedrijf. Denk maar aan je antivirussoftware, je firewall, je back-ups, …

Kan jouw aanbieder van managed IT-services ook deze zaken verzorgen voor je bedrijf en, zo ja, kan dat ook via het managed services principe – voor een vast bedrag per maand dus?

5. Kan je je managed IT-services makkelijk uitbreiden?

Voor bedrijven is groei een belangrijk aspect van hun succes. Maar nog al te vaak wordt er niet tijdig nagedacht over de praktische kant van de zaak. Wanneer er bijvoorbeeld nieuwe mensen in dienst komen, wordt er meestal te laat gedacht aan de IT.

Gelukkig zijn goede managed IT-services prima schaalbaar. Bovendien denkt een goede managed IT-partner proactief mee na over de verwachte groei van je bedrijf en wat die betekent voor je IT-infrastructuur.

6. Kan je managed IT-partner ook hardware leveren?

Sommige IT-bedrijven focussen volledig op managed IT-services en hulpverlening en daar is op zich niets mis mee.

Toch is het vaak handig als je managed IT-provider ook je IT-infrastructuur kan leveren. Op die manier heb je 1 aanspreekpunt voor al je vragen en weet je zeker dat je IT-partner de IT van je bedrijf door en door kent.

7. Werkt je managed IT-partner met een contract?

Een contract met je aanbieder van managed IT-services lijkt op het eerste gezicht een slim idee. Een contract beschermt jouw bedrijf toch als er iets misgaat?

Wel, … niet per se! IT-bedrijven sluiten meestal contracten af om zichzelf te beschermen als ze hun beloftes niet kunnen waarmaken. Bovendien gebruiken ze hun contracten vaak om hun klanten voor een langere periode te binden.

Lees het contract met je managed IT-partner dus heel goed na, ínclusief de kleine lettertjes. Of nog beter: zoek een IT-partner die werkt zónder contract! Die zal er immers altijd alles aan doen om zijn beloftes waar te maken en zijn klanten een goede service te bieden.

8. Hoe lang ben je gebonden aan je managed IT-services?

We haalden het hierboven al aan: in een contract wordt vaak een relatief lange verbintenis gevraagd door de aanbieder van je managed IT-services.

Maar ook als je geen contract hebt is het belangrijk om goed te weten hoe snel je weg kan bij je managed IT-partner. Hang je na je opzeg slechts enkele maanden vast aan je partner of nog een heel jaar?

9. Kan je managed IT-partner goede referenties tonen?

Een goede aanbieder van managed IT-services heeft naast jouw bedrijf nog heel wat andere klanten.

Het is dan ook altijd een goed idee om enkele referenties op te vragen voor je in zee gaat met een managed IT-provider. Een betrouwbare partner zal daar met veel plezier op in gaan!

10. Hoe evalueert je managed IT-partner jouw tevredenheid?

Ten slotte stopt een goede partner niet bij het uitvoeren van de afgesproken managed IT-services, maar evalueert hij ook waar zijn dienstverlening nog beter kan.

Een goede managed IT-provider zal bijvoorbeeld een jaarlijkse evaluatievergadering organiseren om samen met jou de verbeterkansen voor het komende jaar te bepalen.

Consultrix: de ideale managed IT-services provider voor jouw bedrijf

Wil je de IT van je bedrijf uitbesteden maar heb je de ideale IT-partner nog niet gevonden? Neem dan meteen contact met ons op.

We geven je met veel plezier antwoorden op bovenstaande vragen én op alle andere vragen over de IT van je bedrijf. Tot binnenkort!



Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.