Contacteer ons
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
 

Break/fix of managed IT: welke soort IT-support past bij je bedrijf?

Break-fix versus managed IT

Break/fix of managed IT: welke soort IT-support past bij je bedrijf?

Break/fix of managed IT: het is misschien wel de allerbelangrijkste keuze die je maakt voor de IT van je bedrijf.

Je keuze bepaalt immers niet alleen het kostenplaatje van je IT-netwerk, maar ook hoeveel risico je loopt op problemen én de uitvaltijd die ermee gepaard gaat.

Hoor jij het in Keulen donderen? Geen nood! We leggen je met plezier en in klare taal uit wat managed IT en break/fix IT juist betekenen en hoe je de juiste keuze maakt voor je bedrijf.

Break/fix IT – het oude systeem

Break/fix IT: wat is het?

Bij het klassieke break/fix model van IT-hulperverlening bel je je IT-dienstverlener op zodra er zich een probleem voordoet. Je probleem wordt genoteerd en je komt achteraan in de wachtrij.

Zodra er een technieker beschikbaar is, neemt die contact met je op (al kan dat soms even duren). Hij probeert het probleem op te lossen vanop afstand en komt ter plaatse als dat niet lukt.

Tenslotte krijg je een factuur voor de gepresteerde uren, het gebruikte materiaal en de transportkosten.

Break/fix IT: de voor- en nadelen

Bij break/fix IT lost je IT-hulpverlener je problemen op wanneer ze zich stellen. Het grote voordeel is dat je enkel betaalt voor de gepresteerde uren en de gebruikte materialen.

Maar er zijn ook enkele grote nadelen aan dit systeem verbonden. Allereerst betaal je bij break/fix IT enkel voor het oplossen van problemen. Je IT-provider investeert dus geen tijd in het monitoren van je netwerk of het preventief of pro-actief aanpakken van problemen.

Hij is immers niet verantwoordelijk voor het vlot draaien van je netwerk. Meer nog: hij verdient pas geld als jouw netwerk niet naar behoren draait.

Omdat er niet wordt ingezet op preventie, worden problemen pas opgemerkt als het te laat is. Dat betekent een groter risico op uitvaltijd en op gegevensverlies.

Vooral dat laatste kan vandaag de dag een groot probleem vormen, aangezien er sterk wordt ingezet op de bescherming van persoonlijke gegevens, denk maar aan de GDPR-wetgeving.

Je hebt tenslotte ook vaak geen idee van hoeveel je IT nu eigenlijk kost, waardoor je moeilijker kan budgetteren. Kleine problemen zal je vaak zelf oplossen of door een medewerker laten oplossen. Maar die tijd kost ook geld en kan je vast beter besteden.

Managed IT – een échte IT-partner

Managed IT: wat is het?

Managed IT is een moderne visie op IT-dienstverlening. Voor een vast bedrag per maand zorgt je IT-provider ervoor dat je netwerk vlot blijft draaien.

Er wordt sterk ingezet op de preventie van problemen en het monitoren van je IT-netwerk. Doet er zich toch een probleem voor? Dan wordt het zo snel mogelijk opgelost.

Die snelle oplossing wordt gegarandeerd in je SLA of serviceniveau-overeenkomst. De kosten van de interventie zitten mee in je maandelijks bedrag. Je betaalt dus niet extra.

Managed IT: de voor- en nadelen

Bij managed IT betaal je een vast bedrag per maand, ook als er geen zichtbare problemen zijn geweest. Maar daarnaast heeft het vooral heel wat voordelen.

Zo betekent managed IT dat je IT-partner je netwerk actief monitort, preventief problemen voorkomt en proactief handelt als er toch een probleem opduikt. Zo lost hij vaak problemen op nog voor je ze hebt opgemerkt.

Dat is ook logisch: bij managed IT is je IT-partner er verantwoordelijk voor dat je IT vlot blijft werken. Interventies zijn tijdrovend: hoe beter hij je netwerk monitort en problemen voorkomt, hoe minder tijd hij hoeft te spenderen aan het oplossen van problemen.

En dat is uiteraard positief voor jou: minder problemen betekent minder risico op uitvaltijd, gegevensverlies en andere problemen.

Bovendien heeft de terugkerende kost ook een belangrijk voordeel: je weet bij managed IT steeds op voorhand hoeveel je uitgeeft aan je netwerk. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over onverwachte facturen en kan je helemaal focussen op je core business.

Wil je niets missen?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief! We brengen je op de hoogte van interessant nieuws over Consultrix en onze dienstverlening.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Managed IT of toch maar break/fix?

Heb je een klein bedrijf dat erg weinig gebruik maakt van computers en houd je geen of heel beperkt digitale gegevens bij van klanten en medewerkers? Dan kan je overwegen om te werken met een break/fix IT-formule.

Je doet er in dat geval wel goed aan om een schatting te maken van wat een langere uitvaltijd je zou kunnen kosten, om voorbereid te zijn als het noodlot toeslaat.

Als een vlot draaiend IT-netwerk erg belangrijk is voor je bedrijf, dan kies je beter voor managed IT. Want enkel bij managed IT worden zowel de klant als de IT-provider beter van een goed werkende IT.

Bovendien houden de meeste moderne bedrijven, of ze nu groot zijn of klein, heel wat vertrouwelijke gegevens van klanten bij en kunnen ze zich geen datalek veroorloven. Ook dan is managed IT de meest veilige oplossing.

De managed IT-services van Consultrix

Consultrix is dé vertrouwde IT-partner voor bedrijven en ondernemers. We geloven sterk in managed IT – kijk maar eens naar onze onderhoudsovereenkomst. Zo’n overeenkomst afsluiten kan trouwens al vanaf 1 computer.

We verzorgen tal van security services volgens het managed IT-principe. Of je nu een firewall, antivirus of backup nodig hebt – dankzij Consultrix slaap je op twee oren.

Ben je overtuigd of heb je nog vragen over managed IT? Neem dan nu contact met ons op. We helpen je graag verder.

Geen reactie's

Geef een reactie

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.