Probleemoplosser extraordinaire: meet Joël

Probleemoplosser extraordinaire: meet Joël

Joël bijt zich al bijna 8 jaar met veel plezier vast in de moeilijkste problemen van Consultrix. Maar wie is de man achter de pitbull? Hoog tijd voor een interview!

Dag Joël! Wie zit er voor mij aan tafel?

Joël: Joël dus. (lacht) Ik woon in Tisselt met mijn vriendin, en ik ben System engineer/System administrator bij Consultrix. In mijn vrije tijd ben ik graag met sport bezig. Ik heb lang voetbal gespeeld, maar nu doe ik aan powerliften.

Powerliften? Wat is dat juist?

Joël: Powerliften is een krachtsport met drie onderdelen: squat, bench press en deadlift.

Klinkt cool! Hoe ben je daarbij terechtgekomen?

Joël: Ik heb vroeger veel gevoetbald, maar kreeg steeds meer last van mijn onderrug. Daardoor ben ik beginnen fitnessen. Zodra ik gestopt was met voetbal, werd dat fitnessen serieuzer.

Ik kende al iemand die meedeed aan wedstrijden powerlifting, en dat interesseerde me wel. Toen 2 vrienden hun eigen powerlifting gym oprichtten, was ik helemaal verkocht.

Wat vind je zo leuk aan de sport?

Joël: Ik haal vooral veel voldoening uit de zware trainingen, de zelfontwikkeling en het duidelijke doel om steeds sterker te worden.

Daarnaast is de sport in België nog niet zo groot, waardoor het community gevoel overheerst. Er lopen veel behulpzame mensen rond en iedereen steunt elkaar, want uiteindelijk traint bijna iedereen voor hetzelfde doel.

Hoe vaak per week train je? Kan je dat makkelijk combineren met je job?

Joël: Ik train 4 keer per week. Dat doe ik steeds op dezelfde dagen, omdat zo’n ritme gemakkelijker te volgen is. Ik rij gewoon na de werkdag rechtstreeks van kantoor naar de gym, dus qua combineren valt dat best wel mee. (glimlacht)

Interessant! Maar naast sport, hou je dus ook van IT. Was je daar altijd al geïnteresseerd in?

Joël: Jazeker. Die liefde is eigenlijk overgegaan van vader op zoon. Mijn vader was al veel met pc’s bezig toen ik klein was, dus ik ben er wat ingerold.

En hoe ben je dan bij Consultrix terechtgekomen?

Joël: Ik heb eerst applicatie-ontwikkeling gestudeerd aan de hogeschool. Da’s niet direct een match met deze branche, maar ondertussen repareerde ik wel al de pc’s van mijn vrienden. Na mijn studies ben ik bij Control Crew terechtgekomen, en Karl heeft dat bedrijf in 2015 overgenomen. Eigenlijk ben ik gewoon mee met inboedel verhuisd. (lacht)

En het beviel je meteen bij Consultrix?

Joël: Zeker! De jobinhoud liep goed in elkaar over. Control Crew was nog een soort winkel, terwijl Consultrix zich al meer focuste op remote support. Dat eerste jaar heb ik dus vooral de klanten van Control Crew beheerd, terwijl ik ondertussen veel bijleerde over de taken en de klanten van Consultrix.

En hoe is je functie intussen geëvolueerd?

Joël: Ik werk hier ondertussen bijna 8 jaar. In de IT-wereld is dat bijna een eeuw. (lacht) Volgens Karl ben ik enorm geëvolueerd, maar eigenlijk blijft de essentie van mijn taken hetzelfde. Al werk ik nu natuurlijk ook aan technischere en moeilijkere problemen dan vroeger. Een eenvoudig probleem kan ik dan makkelijk aan de telefoon oplossen, bij die moeilijkere zaken neem ik vanop afstand het toestel over. En af en toe moeten we natuurlijk ter plaatse gaan.

Het cliché mopje is trouwens echt waar. Soms vragen we aan klanten om hun toestel opnieuw op te starten, en zeggen ze verontwaardigd dat ze dat natuurlijk al gedaan hebben. Maar als ze het dan na lang aandringen toch nog eens opnieuw proberen, werkt alles opeens wél. Dus kijk, soms is mijn job ook veel makkelijker dan je denkt. (knipoogt)

Wat vind je het leukste aan je werk?

Joël: Ik bijt me graag vast in de moeilijkere problemen. Blijft er een vraag liggen bij de collega’s? Dan ga ik daarmee aan de slag en spit ik dat tot op de bodem uit. Niet omdat ik een betere IT’er ben, maar ik heb wel meer geduld. En ik kan geen zaken onopgelost laten.

Daarnaast vind ik de afwisseling fijn. Een paar dagen klanten bezoeken, afgewisseld met een paar dagen op kantoor, da’s echt perfect. Doordat we een kleiner team hebben, kunnen we zelf onze planning opstellen en af en toe eens van klanten wisselen als je meer zin hebt in een ander soort project. Geef mij maar variatie!

Zijn er nog andere voordelen van werken bij Consultrix?

Joël: De vrijheid die je hier krijgt. Dat gaat niet alleen over de planning en het ruilen van projecten, maar ook over de uren en de werkplaats. Heb ik ’s avonds nog plannen? Dan stop ik eens een uurtje vroeger en werk ik de volgende dag wat langer.

Heb ik bij een klant gewerkt vlak bij mij thuis? Dan kan ik daarna gewoon thuis verder werken. Dat soort vrijheden zijn niet overal vanzelfsprekend. Hier kan dat wel, en dat apprecieer ik. (glimlacht)

Joël, bedankt voor dit fijne interview, en nog veel succes met al je projecten!

Onze vacatures

Zoek jij ook een job waarin je uitgedaagd wordt én je je eigen ding kan doen? Dan ga je zeker je amuseren bij Consultrix. Bekijk onze vacatures en solliciteer! Tot binnenkort.



Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.