13 okt De technische kracht van Consultrix: meet Steven
Van het uitbouwen van ons servernetwerk tot het ontwerpen van grote projecten, Steven houdt van technische uitdagingen. Ondertussen werkt hij al bijna 10 jaar bij Consultrix. Hoog tijd om hem beter te leren kennen.
Steven, aangenaam! Vertel eens, wie ben jij?
Steven: ‘Hallo, ik ben Steven. Ik ben 45 en ik woon in Wommelgem met mijn zoon en vriendin.’
Vanwaar komt je interesse in IT?
Steven: ‘Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in IT. Dat gaat van Linux en het Internet of Things tot micro- en zelfbouw-electronica. Sinds een paar jaar ben ik ook bezig met 3D-printing.
Ik zoek graag dingen zelf uit. Vaak ben ik al zaken aan het uitzoeken voordat er nog maar een opleiding over bestaat.’
Die interesse komt vast ook van pas in je job?
Steven: ‘Zeker! Puur technische taken liggen me het beste. Bij mijn eerste job was ik bijvoorbeeld verantwoordelijk voor mission critical systems. Dat waren onder andere databases die wereldwijd de stock bijhielden. Ik designde daar mijn eerste linux cluster die ervoor zorgde dat die databases 24/7 up-to-date waren, met minimale downtime. Een pittige uitdaging, maar dat vond ik juist leuk.
Bij mijn tweede job moest ik de IT van een Franse branche integreren in de IT van de Belgische afdeling. Ook in die job focuste ik me op het technische aspect. Heel interessant allemaal.’
En wat zijn je taken nu bij Consultrix?
Steven: ‘Als Systems Engineer en Systems Administrator sta ik veel in contact met klanten. Ik ken de technische ‘achterkant’ van onze systemen perfect, en maak die nu ook begrijpbaar voor niet-IT’ers. Opnieuw een uitdaging, maar erg leuk! Gelukkig krijg ik de feedback dat onze klanten mijn uitleg meestal goed begrijpen. (Lacht)
Ondertussen werk ik hier al bijna 10 jaar en richt ik me vooral op wat me echt interesseert: servers, netwerken, storage en het datacenter. Ik vind het echt tof dat ik mijn interesses gewoon kan meenemen naar mijn job.’
Hoe ben je bij Consultrix terechtgekomen?
Steven: ‘Bij mijn vorige 2 jobs was ik telkens het slachtoffer van de economie. Het eerste bedrijf werd overgekocht door een bedrijf dat zijn eigen IT deed, en bij mijn tweede job mocht ik vertrekken door de bankencrisis.
Dat was natuurlijk ook niet het beste moment om te solliciteren, dus heb ik een opleiding gevolgd bij ATEL, een centrum voor volwassenenonderwijs. Na 6 maanden opleiding mocht ik een half jaar stage lopen in woonzorgcentra.
Daar onderhield ik niet alleen computers, maar gaf ik ook intern les aan collega’s. Via een leerkracht bij ATEL ben ik dan in het volwassenenonderwijs terechtgekomen en heb ik lesgegeven over IT.
In die periode kwam Karl een voordracht geven over technologie. We zijn beginnen babbelen, en zo ben ik uiteindelijk hier terechtgekomen. Dat is ondertussen al meer dan 9 jaar geleden.’
Je bent dus al jaren een vaste waarde. Wat vind je de leukste projecten?
Steven: ‘Heel grote projecten en alles wat met ons datacenter te maken heeft. Klanten willen tegenwoordig geen dure servers meer op kantoor: ze maken lawaai, je hebt back-ups nodig, het internet valt soms weg, …
Daarom zijn we gaan samenwerken met een datacenter. In het begin huurden we een paar servers, en toen dat goed liep, hebben we onze eigen servers daar opgesteld. Daar draait zowel onze eigen software op, als de software van onze klanten.
En dat slaat aan. Ondertussen komen er ook klanten naar ons die al een eigen server hebben. Als die nog in garantie is, zetten wij die bij in het datacenter en dan stappen die klanten mee in dat verhaal. Zo hebben ze geen overlast meer op hun kantoor, maar wel nog de voordelen van een eigen server.’
Zijn er ook zaken die je moeilijk vindt?
Steven: ‘Grote projecten zoals het datacenter zou ik idealiter ook in het groot uitdenken. Maar als de klanten er 1 per 1 bijkomen, dan wordt dat moeilijk. Gelukkig kunnen we dat allemaal goed oplossen.’
En waar kijk je naar uit in de toekomst?
Steven: ‘Eerst en vooral ben ik heel content in mijn huidige functie. Klanten helpen geeft me veel voldoening. Maar als ik eerlijk ben, focus ik me nog het liefst op de technische zaken. Een structuur uitbouwen die heel veel klanten in 1 keer ontzorgt, dát doe ik graag. Hoe groter ons servernetwerk wordt, hoe liever ik me daarmee bezighou.
Uiteindelijk vind ik dat ook gewoon het simpelste: bij mensen moet je vaak zaken aanvoelen, maar een server is altijd duidelijk. Als hij draait, dan draait hij.’ (lacht)
Steven, bedankt voor dit fijne interview, en nog veel succes bij Consultrix!
Onze vacatures
Zoek jij ook een job waarin je uitgedaagd wordt én je je eigen ding kan doen? Dan ga je zeker je amuseren bij Consultrix. Bekijk onze vacatures en solliciteer! Tot binnenkort.