Duik in de wereld van IT-support: zo kies je de beste IT-partner

Duik in de wereld van IT-support: zo kies je de beste IT-partner

Duik in de wereld van IT-support: zo kies je de beste IT-partner

IT-support helpt je niet alleen bij noodgevallen. Integendeel. Een echte IT-support partner helpt je om die noodgevallen juist te vermijden.

Ik ben ondertussen meer dan 25 jaar professioneel met IT bezig en ik duik al bijna even lang. Toeval of niet, na al die jaren zie ik steeds meer verbanden tussen deze 2 disciplines.

Ik heb door de jaren heen dan ook een aantal zaken ontdekt die IT-support kan leren van duiken. En die lessen kan jij gebruiken om de juiste IT-support partner voor je bedrijf te kiezen!

Let’s dive in! (see what I did there?)

Hoe kies je de juiste IT-partner of buddy?

Als je gaat duiken dan vertrouw je je leven toe aan je duikpartner. Je duikbuddy. Kun jij hetzelfde doen met je IT-partner?

Je staat bij de keuze voor een IT-partner best stil bij een aantal zaken.

1. Goede buddy’s hebben veel ervaring

Hoe meer jaren ervaring en hoe meer verschillende soorten projecten en klanten je IT-support partner op de teller heeft, hoe beter. Kies een partner die weet wat hij kan, en vooral ook wat hij niet kan. Eerlijkheid boven alles. Je wil ook niet met iemand duiken die onder water opeens minder sterk voor de dag komt dan erboven.

2. Goede buddy’s hebben een strak plan

Elke duiker kent het gezegde ‘plan your dive, dive your plan.’ Voor een duik bepaalt de duikleider altijd hoe de verschillende fases van de duik zullen verlopen, wanneer we zullen teruggaan en wat we zullen doen bij calamiteiten.

Een goede IT-partner doet dat ook. Beter voorkomen dan genezen, en procedures klaar hebben voor wanneer een server stopt of je systeem gehackt wordt.

3. Goede buddy’s houden hun kennis en procedures up-to-date

Elke duiker doet elk jaar voldoende duikuren om kennis, ervaring en procedures scherp en efficiënt te houden. Een duik niet geleerd is een duik niet geleefd. Een goede IT-support blijft zoeken naar verbeterpunten om risico’s te vermijden en de IT- en duikervaring te optimaliseren.

4. Goede buddy’s hebben algemene ervaring én dieptekennis

Elke gecertificeerde duiker kan duiken, maar niet iedere duiker kan grotduiken. Kies daarom eerder voor een IT-team waarbij iedereen de basis van IT goed onder de knie heeft, én een eigen specialiteit heeft. Zulke IT-specialisten zien het grotere plaatje, maar kunnen ook specifieke kennis aan tafel brengen.

5. Goede buddy’s delen kennis

Blijf als klant kritisch en stel elke vraag die in je opkomt. Wimpelt je IT-support je vragen af, dan moeten je alarmbellen afgaan. Antwoordt hij rustig en laat hij ruimte om bijvragen te stellen, dan kent hij zijn stiel.

6. Goede buddy’s denken in risico’s én oplossingen

Als duikinstructeur en IT’er is het goed dat je alle risico’s ziet en ze tot een minimum kunt beperken. IT’ers zijn geboren doemdenkers: we zien overal problemen en doen er ook alles aan om die problemen te voorkomen of op te lossen.

Dit kan helaas ook doorslaan. IT’ers geven vaak als standaard antwoord ‘dat kan niet’, om hier later op terug te komen. Kies voor een partner die eerder focust op oplossingen in plaats van beperkingen.

7. Goede buddy’s zijn daadkrachtig

Vraag welke onverwachte grote problemen je IT-support partner al heeft moeten oplossen, en hoe hij dat aangepakt heeft. Snelheid en daadkracht zijn cruciaal in de huidige ‘cybergevaarlijke’ wereld.

8. Goede buddy’s stellen hun ego niet boven jouw zaak

Vraag je IT-partner naar zijn grootste screw-up, en hoe hij hierop gereageerd heeft. Het ego van je IT-partner moet altijd kleiner zijn dan de ambitie en kunde om jou te helpen.

Wil je een IT-partner die oplossingsgericht, daadkrachtig en ervaren is? Gewoon Consultrix bellen. We hebben ervaring met IT én duiken, en delen onze expertise graag met jou!

Conclusie

Zoals je ziet zijn er heel veel overeenkomsten tussen een goede duik en goede IT-support. Is jouw IT momenteel een wrak? Kom eens langs. We duiken graag met jou in je IT en gaan samen op zoek naar het juiste plan. Tot binnenkort!



Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.