Wanneer moet je je IT-hardware vervangen?

Consultrix - IT hardware vervangen

Wanneer moet je je IT-hardware vervangen?

In een ideale wereld weet je precies wanneer je de IT-hardware van je bedrijf moet vervangen. Zo kun je namelijk IT-problemen voorkomen en tegelijkertijd onnodige kosten vermijden. In realiteit is het echter onmogelijk om perfect te voorspellen wanneer je je IT-netwerk best vernieuwt.

Gelukkig zijn er een paar vragen die je kunnen helpen om een goede beslissing te maken over het al dan niet vernieuwen van je hardware. Hieronder zetten we de 5 belangrijkste vragen voor je op een rij.

5 vragen die je helpen bepalen wanneer je je IT-hardware moet vervangen

1. Valt je IT-hardware nog onder garantie?

De garantietermijn van je IT-hardware is een belofte van de fabrikant: zolang hij duurt, moet je vlot kunnen werken met je toestel. Raakt het toch defect, dan kun je erop rekenen dat de fabrikant het repareert of vervangt.

Valt je hardware niet meer onder garantie? Dan kan dat een goede reden zijn om je apparatuur te vernieuwen, al is dat niet altijd noodzakelijk. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je vanaf dan zelf opdraait voor de kosten als je IT-hardware defect raakt.

TIP: De garantietermijn verschilt van toestel tot toestel. Zorg er dus voor dat je steeds een goed overzicht bewaart van de garantietermijn van elk apparaat. Bij Consultrix krijg je meestal 3 jaar garantie op je pc’s en laptops, en 5 tot 7 jaar op je server.

2. Over welk toestel gaat het?

Niet elk apparaat is even belangrijk voor je business. Zo is je server meestal belangrijker voor het goed draaien van je bedrijf dan een scanner of een printer. Het ene toestel kan ook sneller vervangen worden dan het andere. Een server vervangen is bijvoorbeeld complexer dan het vervangen van een pc of laptop.

Ook hier houd je dus best rekening mee bij de keuze om je IT-hardware al dan niet te vervangen. Ook al valt een toestel nog onder garantie: hoelang blijft je bedrijf draaien zonder veel problemen als het defect raakt?

Wil je niets missen?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief! We brengen je op de hoogte van interessant nieuws over Consultrix en onze dienstverlening.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

3. Hoe sterk is je bedrijf afhankelijk van je IT-hardware?

Dat laatste is natuurlijk sterk afhankelijk van je sector en de grootte van je bedrijf. Zo ondervind je als zelfstandige loodgieter minder problemen als je IT-hardware stukgaat dan een groot boekhoudkantoor.

Maar ook een loodgieter kan geen té grote risico’s nemen: eventjes geen facturen kunnen opstellen is één ding, de persoonlijke gegevens van je klanten kwijtspelen is nog iets heel anders. Voor de veiligheid van je gegevens en bestanden is het dan ook erg belangrijk dat je toestellen nog ondersteund worden door de fabrikant.

4. Wordt je IT-hardware nog ondersteund?

Hoe ouder je IT-hardware, hoe groter de kans dat hij niet meer wordt ondersteund door de fabrikant. Als je toestel niet meer ondersteund wordt, wil dat zeggen dat de fabrikant je niet meer kan helpen als er zich een probleem voordoet en dat je ook geen updates meer kunt uitvoeren. Je gegevens en bestanden zijn vanaf dat moment dus niet meer veilig en de kans is groot dat je apparaat niet meer hersteld kan worden als het defect raakt.

Zolang je hardware onder garantie is, kan je ervan uitgaan dat hij ondersteund wordt, maar ook daarna worden apparaten vaak nog een tijdje ondersteund. Is dat niet meer het geval? Dan raden we je sterk aan om ze te vernieuwen.

5. Ondervinden je medewerkers problemen?

Last but not least: luister goed naar de klachten van je medewerkers. Natuurlijk is niet elke klacht aanleiding tot vervanging, maar als er te vaak problemen zijn met je IT-hardware kan dat verregaande gevolgen hebben voor je bedrijf – van frustratie bij je klanten en medewerkers tot downtime voor je bedrijf.

Nieuwe IT-hardware nodig?

Is jouw bedrijf toe aan nieuwe IT-hardware of wil je graag persoonlijk advies over het al dan niet vervangen van je toestellen? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Geen reactie's

Geef een reactie

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.